Επιλέξτε κατηγορία
- άγχος
- ανορεξία
- αυθεντικότητα - ευτυχία
- διάφορα
- κατάθλιψη
- αυτοπεποίθηση
- συμβουλευτική γονέων
- διαζύγιο: βοηθώντας τα παιδιά να αντιμετωπίσουν το διαζύγιο
- πως γίνονται οι καλοί μαθητές
- το φαινόμενο του bulling- «Οι νταήδες του σχολείου»
- μήπως το καλομαθαίνω;
- νυχτερινή ενούρηση
- όλα για το παιδί - ποια τα ποτελέσματα αυτού του τρόπου διαπαιδαγώγησης
- παιχνίδι το πολύτιμο
- πως θα κάνουμε την επιλογή παιχνιδιού
- λέει ψέματα- πως να το χειριστώ
- τα παιδειά έχουν ανάγκη από όρια
- σας είναι δύσκολο να του πέιτε όχι;
- τα παιδιά έχουν ανάγκη από όρια
- τα παιδιά χρειάζονται όρια και στις εξόδους
- οι λόγοι που κάποιοι γονείς βάζουν υπερβολικά όρια στα παιδιά τους
- δεν καταφέρνετε να επιβληθείτε χωρίς φωνές στο παιδί σας;
- οδηγίες για γονείς
- οι θετικοί γονείς
- Πως θα προετοιμάσεις το σώμα σου και το πνεύμα σου για τον ερχομό ενός παιδιού
- σχέσεις
- συναισθηματική νοημοσύνη
- σχέση με το φαγητό
- θηλυκή ενέργεια
Παιχνίδι το πολύτιμο
Παιχνίδι το πολύτιμο
Από: Φύσσα Ν. Ελένη, Ψυχολόγος, Πτυχιούχος Πανεπιστημίου Κρήτης, Ψυχοθεραπεία παιδιού, εφήβου κι ενήλικα.
Η πειθαρχία και η μάθηση είναι, σύμφωνα με γονείς και δασκάλους, δύο από τις πιο σημαντικές υποχρεώσεις των παιδιών. Πρέπει να μάθουν να μπαίνουν σε πρόγραμμα και κανόνες, πρέπει να μαθαίνουν παραγωγικά και ωφέλιμα πράγματα… Τελικά όλα αυτά γίνoνται μέσα από δραστηριότητες που στερούν από τα παιδιά το χρόνο για παιχνίδι, την ευκαιρία να παίξουν.
Παίρνουμε ως δεδομένο ότι οι γονείς έχουν τις καλύτερες προθέσεις και πως αυτό που θέλουν είναι να «εξοπλίσουν» τα παιδιά τους με τον καλύτερο τρόπο ώστε να είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν τη ζωή. Κι έχουν το δίκιο τους. Ο ρόλος των γονιών είναι πράγματι να φροντίζουν για την εξασφάλιση των αναγκαίων αγαθών, να φροντίζουν για την τήρηση των κανόνων πειθαρχίας αλλά και για όσο μπορεί να χρειαστεί το παιδί τους προκειμένου να ανταπεξέλθει στη μελλοντική ενήλικη ζωή του.
Σταθείτε όμως λίγο και μπείτε στη θέση του παιδιού σας για μερικά δευτερόλεπτα. Με το που ξεκινάει η σχολική χρονιά ξεκινάει για τα παιδιά ένα «βαρβάτο» πρόγραμμα, γεμάτο από «σοβαρές και ωφέλιμες» δραστηριότητες: σχολείο και σχολικά μαθήματα, ξένες γλώσσες, αθλητικές, καλλιτεχνικές και παιδαγωγικές δραστηριότητες. Το παιχνίδι μπαίνει σε δεύτερη μοίρα ή ακόμα- ακόμα θεωρείται ασήμαντο μπροστά στις άλλες «σημαντικές δραστηριότητες. Η έμφαση που δίνεται στις εκπαιδευτικές επιδόσεις των παιδιών απλά σημαίνει «πού χρόνος για παιχνίδι»;
Οι παιδαγωγοί και οι ειδικοί ψυχικής υγείας αναρωτιόμαστε πόσο ωφέλιμα είναι όλα αυτά τα «σοβαρά και αναγκαία» που έχουν επιλεγεί για τα απιδιά. Ο διαρκώς αυξανόμενος αριθμός παιδιών και εφήβων με ψυχικές και ψυχοσωματικές διαταραχές, με άγχος, επιθετικότητα και κατάθλιψη, μας κάνει να αμφισβητούμε το πόσο τελικά οι «σοβαρές και αναγκαίες» δραστηριότητες είναι για το καλό τους!
Το ελεύθερο παιχνίδι από την άλλη μπορεί να τους προσφέρει πολλά και χωρίς…παρενέργειες. Πρώτα απ’ όλα το παιχνίδι αποφορτίζει τις ψυχικές εντάσεις: δίνει δηλαδή τη δυνατότητα στα παιδιά να «ξαναζήσουν» ευχάριστες ή δυσάρεστες στιγμές, να ανακαλέσουν τα δύσκολα ή τα όμορφα συναισθήματα και να τα επεξεργαστούν δημιουργικά. Ο φόβος, η χαρά, ο ενθουσιασμός, η ζήλεια, ο θυμός, η λύπη είναι όλα συναισθήματα που βιώνονται μέσα από το παιχνίδι καθαρτικά.
Δεύτερον, το παιδί μαθαίνει πώς να μαθαίνει, προσπαθεί δηλαδή να επιστρατεύσει ότι ξέρει για να στήσει το παιχνίδι του. Η έντονη δράση της φαντασίας εδώ είναι ο προάγγελος της κατανόησης και της δημιουργικής μάθησης.
Τρίτον, αναπτύσσονται η συναισθηματική νοημοσύνη, η κοινωνικότητα και η φαντασία δηλαδή μαθαίνει πώς να δημιουργεί και να διατηρεί σχέσεις, πώς να σέβεται και να υπολογίζει τους άλλους αλλά και πώς να διεκδικεί. Μαθαίνει να χτίζει φιλίες, να εμπιστεύεται αλλά και να διαχειρίζεται τις διαφωνίες.
Τέταρτον, μαθαίνει να αναγνωρίζει την αναγκαιότητα των κανόνων και να τους τηρεί. Πέμπτον, μαθαίνει τον εαυτό του. Και έκτον, μαθαίνει το σώμα του και τα όριά του.
Το παιχνίδι για όλους τους παραπάνω λόγους και για άλλους τόσους ακόμα αξίζει να βρίσκεται στο καθημερινό πρόγραμμα των παιδιών. Δώστε στο παιχνίδι χώρο